Hart voor verenigingen en accommodaties in Heiloo

Door Annemarieke Nierop op 17 oktober 2018

Van maart t/m augustus 2018 maakte een groep PvdA-leden uit Heiloo een rondgang langs de gemeentelijke locaties en langs veel van de verenigingen en clubs die in Heiloo actief zijn.

Wij signaleren vier problemen:

1. Verenigingen, stichtingen en groepen burgers die gezamenlijk iets willen ondernemen in Heiloo lopen aan tegen een gebrek aan geschikte en betaalbare accommodaties voor hun activiteiten.
  2. Veel gemeentelijke accommodaties zijn daarnaast sterk verouderd en/of verloederd.
  • Sluiswijd is beneden opgeknapt, de bovenverdieping is kaal.
  • Ypsalon is goed onderhouden, maar meestal bezet.
  • Oosthoek is mooi onderhouden, maar alleen toegankelijk voor leden.
  • De Dans- en muziekschool is verouderd en verkeert in slechte staat.
  • De Beun laat veel achterstallig onderhoud zien.
  • De Sporthal Vennewater is sterk verouderd.
  • Het Brunogebouw is afgeleefd.
  • Het Trefpunt biedt een fantastisch aanbod van ondersteuning, maar is gehuisvest in een sterk verouderd gebouw, met verouderd meubilair. Voor jongeren voor de jongere ouderen nodigt dat niet uit om naar binnen te gaan.Daar zijn enkele positieve uitzonderingen op te noemen – het gebouw van de bibliotheek en het nieuwe onderkomen van de Historische Vereniging Heiloo – maar daar staan hoge huren tegenover, die alleen kunnen worden opgebracht omdat de gemeente subsidies verleent.
  1. Het is voor burgers die samen iets willen ondernemen lastig contact te leggen met de diverse locaties. Vaak is onduidelijk met wie ze daarvoor contact kunnen opnemen.
  2. Voor burgers ontbreekt daarnaast een goed overzicht welke verenigingen, stichtingen en clubs er allemaal zijn. De gemeente lijkt ervan uit te gaan dat alle inwoners deze informatie online kunnen vinden. Dat is niet het geval.

Wat wij willen

Wij willen we dat de gemeente zich veel vaker en veel intensiever bemoeit met de locaties waar verenigingen en clubs in Heiloo terecht kunnen, en wij vinden dat het onderhoud van gemeentelijke accommodaties veel beter kan. Nu worden veel accommodaties zo verwaarloosd, dat op den duur niemand daar meer activiteiten wil ondernemen. Wij voorzien dat dit gaat gebeuren met het gebouw van de muziekschool en met het Bruno-gebouw.

Op 15 oktober 2018 heeft de PvdA Heiloo deze problemen ter sprake gebracht in de commissie Maatschappelijke Zaken. Behalve GBH waren er geen partijen die onze zorgen echt deelden. Wethouder Elly Beens zei te geloven in de dynamiek van vraag en antwoord.

De PvdA Heiloo gelooft echter niet in de markt van vraag en aanbod alleen als het aankomt op het in stand houden van de maatschappelijke voorzieningen en clubs die Heiloo maken tot het prachtige dorp dat zij is.

Wij zijn bang dat in de nabije toekomst nog veel meer verenigingen en maatschappelijke organisaties in Heiloo in de problemen komen. Subsidies kunnen nog verder worden afgebouwd – dat is de afgelopen jaren ook gebeurd. Huren kunnen zomaar verder stijgen. Wij roepen het college op met een visie te komen: hoe ziet zij de toekomst van gemeentelijke accommodaties en maatschappelijke clubs en verenigingen in Heiloo? Is dat echt alleen een kwestie van marktwerking, van vraag en aanbod?

Annemarieke Nierop

Beste dorpsgenoten, Wat hebben we het toch goed in Heiloo! Inmiddels woon ik hier vijftien jaar, maar nog steeds voelt het als een voorrecht. Zoveel groen, zo dicht bij de duinen. Vaak als ik door ons mooie dorp fiets en al die verschillende huizen zie, de mooie tuinen, moet ik glimlachen. Ik ben blij dat

Meer over Annemarieke Nierop