Debatavond met Eylem Köseoglu

20 oktober 2023

Heiloo – in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023 organiseerde de Heilooër fractie van GroenLinks|PvdA een debatavond met Eylem Köseoglu, kandidaat-Kamerlid en nummer 34 op de kieslijst. Zij werd kritisch aan de tand gevoeld over de samenwerking tussen de twee partijen en de visie die er is ontwikkeld over de samenleving van de toekomst.

Al jong merkte Eylem op dat gelijke kansen niet voor iedereen gelden: “Kansen worden vooral bepaald door iemands achtergrond en sociale status en hebben effect op onderwijs, werk en inkomen. Vanuit de toeslagenaffaire wordt duidelijk dat verschillende problemen zich opstapelen. Het vertrouwen in de overheid neemt af en dat drijft de samenleving verder uiteen.”

Eylem: “Grote groepen mensen hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Lage minimum lonen en flexibele arbeidscontracten bieden onvoldoende basis om van te leven. Slecht geïsoleerde en te dure woningen jagen de kosten op. Met toeslagen plakken we daar pleisters op. Ook mensen met middeninkomens worden hierdoor geraakt. De overheid moet de mens weer centraal stellen, het vertrouwen herstellen en bestaanszekerheid weer garanderen.”

Het kandidaat-Kamerlid vervolgt: “Wat we nodig hebben is een betrouwbare overheid die uitgaat van het vertrouwen in de burgers. Die weer de regie neemt in de publieke sector en zorgt voor betaalbare woningen. Die werkt aan een duurzame economie met banen waar je van kunt leven. Een overheid die zorgt voor lokale voorzieningen die mensen samenbrengen én voor gelijke kansen.”

Kandidaat-Kamerlid Eylem Köseoglu (l) van GroenLinks|PvdA spreekt tijdens de debatavond in Heiloo.