Op maandagavond 14 november werd in de commissie van de gemeenteraad van Heiloo het verkeersplan besproken. Hieronder de inbreng van PvdA Heiloo, zoals die werd ingebracht door Greet Burkels.
Beste aanwezigen,
Er worden vandaag twee zaken voorgelegd. Enerzijds het maatregelenpakket benodigd voor het afronden van het verkeersbeleid en anderzijds een sturings- en monitoringsmechanisme namelijk grenswaarden versus toetswaarden.
Allereerst willen we vaststellen dat er duidelijk enorm veel inspanning is geleverd om te komen tot de stukken die nu voorliggen. En het zal geen verrassing zijn dat het zeer complexe materie is. Materie waar iedereen een mening over heeft en materie waarbij toekomstige ontwikkelingen belangrijk zijn om in ogenschouw te nemen maar die tegelijkertijd zeer lastig voorspelbaar zijn. Zo dachten we tijdens corona dat de klassieke spits wel tot het verleden zou behoren.
En achterom kijkend lijkt het allemaal zo helder, zo beluisteren we ook veelvuldig in Heiloo. Hadden we maar… en dan volgt er een suggestie die nu niet meer haalbaar is. Althans, niet zonder enorme kapitaal derving en/of onacceptabele impact op de natuur. Dus wat is dan wijsheid.
Grenswaarden niet vervangen door toetswaarden
Laten we beginnen met het voorstel de grenswaarden te vervangen in toetswaarden. In de stukken wordt dit uitgelegd als dat hiermee juist wordt ingespeeld op het ongewisse. Want wat áls die bepaalde waarde wordt bereikt, is dat dan (tegen die tijd) inderdáád onacceptabel? Het voorstel stuit voor PvdA Heiloo op twee fundamentele bezwaren:
- De toets die wordt voorgesteld als de toetswaarde wordt overschreden richt zich alleen op de veiligheid. Maar hoe zit het met leefbaarheid? Hoe staat het met geluidsoverlast? Trillingen? Dit is óók belangrijk.
- Met het instellen van toetswaarden i.p.v. grenswaarden ontneem je inwoners juridisch handelsperspectief. In normaal Heiloos: je hebt als inwoner geen poot om op te staan wanneer je de gemeente wilt aanspreken op het bereiken of overschrijden van die waarde. De toetswaarde biedt inwoners geen duidelijkheid. Daarbij willen we de ph erop wijzen dat het zeer waarschijnlijk is dat de Raad van State een teruggang in rechtspositie voor inwoners niet positief zal beoordelen. PvdA Heiloo staat dan ook op het standpunt dat het aspect grenswaarden, bijgesteld naar correcte aantallen, gehandhaafd blijft
Dan het maatregelenpakket
Het is duidelijk: geen enkel pakket geeft op alle fronten voldoende soelaas. Alle pakketten stuiten wel op meer of mindere plekken op bezwaren. De een iets meer dan het ander. Nu wordt er een pakket ter keuze voorgelegd.
Maar die keuze is gebaseerd op een papieren werkelijkheid. Bijvoorbeeld:
- Er wordt gesuggereerd dat er een bepaald verkeersverloop zal zijn wat te ondervangen is door aan het begin van de Zevenhuizerlaan te verbreden waardoor de capaciteit daar verhoogd kan worden. Maar de routering die verondersteld wordt is een hele onlogische. Het is onwaarschijnlijk dat zulke grote aantallen automobilisten vanuit de geschetste routering tussendoor via de Zevenhuizenlaan naar de Kennemerstraatweg zullen rijden, ipv via de Westerweg en de Vennewatersweg. Het lijkt erop dat hier op papier voor gekozen wordt, om te zorgen dat de Vennewatersweg onder de norm blijft. Op papier.
- Er wordt gerekend op een nageleefd vrachtwagenverbod op de Ypersteinerlaan. Bestemmingsverkeer mag wel. Dat het vrachtverkeer zich aan dit niet te handhaven verbod zal houden, is niet waarschijnlijk. De angst van omwonenden aldaar kan weleens zeer reëel zijn.
Kortom, een papieren werkelijkheid. Het feit dat er daarbij fouten in het rapport staan (en daar horen geconstateerde omissies zoals ook aangestipt door brievenschrijvers ook bij), dragen niet bij aan een noodzakelijk gedegen beeld.
Alternatief: eerst de erftoegangswegen juist inrichten
Het is duidelijk dat de vorm en functie van met name de erftoegangswegen te veel afwijken: er kan vaak veel harder gereden worden dan voor de functie van de weg wenselijk is, zie bijvoorbeeld de Heerenweg. Prioriteit geven aan de herinrichting van alle erftoegangswegen in Heiloo, zodat vorm en functie passend worden lijkt ons een no-regret maatregel en als we de verschillende stukken goed begrijpen is dit ook voorzien. Als je echt iets wil doen aan de doorstroming zul je namelijk moeten afremmen en dus de inrichting hierop te laten aansluiten. Daar hoort ook bij dat er maatregelen getroffen worden om verkeer van en naar de Egmonden om het centrum heen te geleiden. En daarmee wordt wat ons betreft niet gewacht tot de nieuwe aansluiting met de A9 er eindelijk is. Het is nú al nodig.
Nadat de inrichting hierop is gebaseerd, dán is het opportuun om te gaan meten wat de effecten zijn en kan er veel gerichter, en wellicht ook met minder financiële inspanning nog verder afgeremd worden of gestuurd worden. Zie de eigen constatering dat de effecten van de herinrichting Belieslaan en Kerkelaan groter zijn dan verwacht.
Rem het autoverkeer af
Kortom: PvdA Heiloo zou graag zien dat het autoverkeer dat door Heiloo heen rijdt wordt afgeremd. Laten we ontmoedigen dat verkeer uit de Egmonden en Alkmaar de route via Heiloo neemt. Laten we het dorp bereikbaar houden voor de eigen inwoners, maar doorgaand verkeer van buiten Heiloo stevig weren. Dat kan door snelle doorstroming juist af te remmen. Ja, dan doen we er iets langer over om zelf het dorp uit of in te rijden, maar het centrumgebied en Ypenstein worden en blijven daarmee prettig om te wonen.