Wonen in Heiloo

Wonen in Heiloo

Voor jongeren en alleenstaanden is de wooncrisis heel duidelijk voelbaar, maar ook veel ouderen zitten klemvast in hun oude, te grote woning. Dit vraagt een alternatieve en onconventionele aanpak.

We willen een inhaalslag op het gebied van woningbouw die afwijkt van het huidige beleid van het gemeentebestuur over de te bouwen woningen.

We starten een mega-operatie woningisolatie in Heiloo

De karakteristieke punthuizen van Heiloo zijn niet zo makkelijk te isoleren. Toch is dat de opgave waar we de komende jaren voor staan. Dat geldt ook voor de vele jaren zeventig- en tachtigwoningen die Heiloo rijk is. De PvdA Heiloo wil dat de gemeente woningeigenaren veel meer helpt en begeleidt bij het isoleren van hun woningen.

Onze keuzes:

De gemeente moet de regie nemen bij deze mega-isolatie-operatie en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan woningeigenaren

De gemeente leunt hierbij op organisaties als Heiloo Energie en Duurzaam Heiloo, maar draagt wel de eindverantwoordelijkheid. Bewaakt moet worden dat ook mensen bereikt worden die niet snel zelf het initiatief zullen nemen tot isolatie.

De gemeente begeleidt met voorrang huiseigenaren van oude en slecht geïsoleerde woningen

De gemeente moet zorgen voor een onafhankelijk ‘helppunt isolatie’

Bij dit  ‘helppunt isolatie’ kunnen mensen terecht als zij er niet uitkomen met hun subsidieaanvraag, als ze onafhankelijk advies willen over isolatiemaatregelen of over de financiering daarvan.

Alle nieuwbouwwoningen worden nul-op-de-meterwoningen

We zetten de behoeften van woningzoekenden voorop, niet de belangen van de projectontwikkelaars

Onze keuzes:

We maken veel meer ruimte voor jongerenwoningen, starterswoningen, flexwoningen en zelfbouw

Aan dit soort woningen is in Heiloo een grote behoefte. We hebben meer variatie nodig dan alleen gezinswoningen.

We zetten ook in op meer aanleunwoningen en hofjes, met voorzieningen zoals een gemeenschappelijke tuin, ontmoetingsruimtes en autodeling

Wij zijn voorstander van de bouw van een extra verzorgingshuis in Heiloo in het niet-luxe segment

De PvdA Heiloo wil graag dat er een extra verzorgingshuis in Heiloo komt in het niet-luxe segment. Een verzorgingshuis dat dus ook toegankelijk is voor de lagere en middeninkomens, zodat Heiloose ouderen die niet meer zelfstandig kunnen wonen wel in Heiloo kunnen blijven.

We zorgen voor goede voorzieningen in een nieuwe grote wijk zoals Zandzoom

Onder goede voorzieningen verstaan we onder andere een brede school, voldoende sport- en speelmogelijkheden voor de jeugd en een supermarkt.

We willen meer ruimte bieden aan experimenten met innovatieve woningbouw, zoals houtskeletbouw

Houtskeletbouw is vaak  goedkoper en duurzamer dan de huidige wijze van (prefab)bouw.

We juichen het gebruik van koopstartleningen toe

Speculatie met koopwoningen gaan we tegen

Dit doen we onder andere door invoering van een antispeculatiebeding en zelfbewoningsplicht voor nieuwe woningen.

De toewijzing van nieuwbouwwoningen maken we transparant

Nu gaan projectontwikkelaars vaak over de toewijzing van nieuwbouwwoningen en zijn de procedures ondoorzichtig.

Waar dat kan en wenselijk is geven we inwoners van Heiloo voorrang bij nieuwe koopwoningen

We willen dat iedereen die dat wil in Heiloo kan blijven wonen, ook als jongeren zelfstandig gaan wonen of als ouders gaan scheiden.

Heiloo blijft groen

Groen is het kernwoord voor de gemeente Heiloo. Verzorgde speeltuintjes, parken en bankjes nodigen uit om elkaar te ontmoeten. In Zandzoom is het openhouden van het landschap een belangrijk uitgangspunt.

We zijn tegen tijdelijke huurcontracten

Wonen is een grondrecht, daar hoort niet de onzekerheid van een tijdelijk huurcontract bij.

De PvdA zet radicaal in op de bouw van woningen voor lagere en middeninkomens

Onze keuzes:

We willen een nieuw woningbouwplan voor Zandzoom

Het oude plan voor de bouw van 1300 nieuwbouwwoningen in het Zandzoomgebied op de grens van Limmen en Heiloo is afgewezen door de Raad van State. Wij willen deze kans grijpen om de bouwplannen in Zandzoom grondig te herzien door radicaal in te zetten op de bouw van meer betaalbare woningen voor lagere en middeninkomens. Er is vooral aan dit soort woningen een schreeuwend tekort in Heiloo.

Betaalbare woningen op inbreilocaties

Ook op andere locaties dan Zandzoom, bijvoorbeeld daar waar winkelpanden of kampeerlocaties worden afgestoten, willen we betaalbare woningen bouwen voor lagere en middeninkomens.

In plaats van te bouwen voor de hogere inkomens, willen wij vooral huur- én koopwoningen bouwen voor de lagere en middeninkomens

Dat betekent huren van gemiddeld € 800 p.m. en koopwoningen van maximaal € 250.000.

We zijn tegen tijdelijke huurcontracten

We onderzoeken hoe huurstijgingen voor een langere periode kunnen worden beperkt tot maximaal de inflatie

Hierbij kijken we naar andere plaatsen in Nederland waar dit al is gelukt (zoals Amsterdam), en onderzoeken we of deze maatregel ook kan worden doorgevoerd in Heiloo.

Woningcorporaties hebben bij ons een streepje voor ten opzichte van andere ontwikkelaars in de markt

We blazen het vereveningsfonds nieuw leven in

Het vereveningsfonds is een fonds om sociale woningbouw te stimuleren. Door dit nieuw leven in te blazen kunnen we woningcorporaties helpen meer sociale huurwoningen te realiseren in Heiloo.

Bouwen hoger dan drie woonlagen is in verband met de woningnood bespreekbaar

Bouwen hoger dan drie woonlagen overwegen we in Heiloo op plekken die zich daarvoor lenen, bijvoorbeeld in Zandzoom (niet in het centrum).