Verkeer

Verkeer

Fietsers en voetgangers krijgen van ons voorrang. Daarnaast moet op korte termijn een oplossing gevonden worden voor de verkeersproblemen in het dorpscentrum.

In het bijzonder is aandacht nodig voor de overbelasting van de Kerkelaan, Stationsweg, Zeverhuizenlaan en Kennemerstraatweg.

De PvdA neemt de verkeersproblemen in Heiloo serieus

Onze keuzes:

Overbelasting wegen dorpscentrum grondig aanpakken

De verkeersplannen die de afgelopen jaren gemaakt zijn om verkeersoverbelasting op de Kerkelaan, Stationsweg, Zeverhuizenlaan en Kennemerstraatweg tegen te gaan, gaan te veel uit van lapmiddelen en compromissen. Er moet daarom op korte termijn (2022) een nieuw onderzoek komen waarin alle oplossingen worden gewogen volgens de landelijke normen Duurzaam Veilig Wegverkeer. Hierbij gelden geen taboes (eenrichtingsverkeer, een rondweg, scenario’s met en zonder afslag A9; alles is bespreekbaar).

Alternatieven voor de auto stimuleren we

Behoud van de intercity-verbinding met Amsterdam is topprioriteit, net als een directe treinverbinding tussen Heiloo en Leiden/Den Haag.

Wij zijn voorstander van de afslag A9, maar zijn van mening dat deze niet nóg meer mag kosten dan nu al is begroot

Onderzoek naar mogelijkheden NS-station te verplaatsen

De PvdA Heiloo wil dat er een onderzoek komt naar de mogelijkheden en wenselijkheid om het NS-station in zuidelijke richting te verplaatsen, zodat auto’s die naar het station rijden niet meer door het centrum hoeven te gaan.

We weren vrachtverkeer uit het centrum en stimuleren elektrische auto’s

Onze keuzes:

Er komt wat de PvdA betreft een transporthub in de Boekelermeer

Bevoorrading van winkels in het dorp gaat via kleinere, elektrische transportauto’s en niet meer met vrachtauto’s.

Er mag geen landbouwverkeer door het centrum rijden

Er komen veel meer openbare elektrische laadpalen in Heiloo, evenals enkele snelladers

De gemeente faciliteert ondernemingen die elektrische deelauto’s in Heiloo willen aanbieden

We maken ruim baan voor fietsers en voetgangers