Samen leven

Samen leven

Sport, cultuur, kunst en het verenigingsleven brengen ons samen. Daar komen we elkaar tegen. De PvdA wil investeren in al die plekken waar we elkaar ontmoeten.

Wie hulp wil en nodig heeft, krijgt dat

Onze keuzes:

Na twee jaar van coronamaatregelen is het nodig meer te investeren in het jongerenwerk

We ondersteunen mensen zodat ze zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen

We zorgen voor meer respijthulp (zodat mantelzorgers af en toe ook even rust hebben) ook als het meer subsidie vraagt

We zorgen voor voldoende laagdrempelige en gezellige dagbesteding

We bestrijden eenzaamheid door partners van de gemeente, zoals Trefpunt en Mee de Wering, te ondersteunen dan wel te subsidiëren

We leggen de nadruk op positieve gezondheid (ons mentaal welbevinden, de kwaliteit van leven, meedoen)

We investeren in vroegsignalering bij dementie, GGZ-problematiek, schulden en huiselijk geweld

De gemeente (het Sociale Team) helpt inwoners wegwijs in de veelheid aan regels bij het aanvragen van hulp en ondersteuning

We willen dat iedereen mee kan doen

Niet iedereen is even handig met computers of weet de weg in het bureaucratische oerwoud te vinden. De gemeente moet ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen.

Onze keuzes:

Eén fysiek loket voor alle vragen

Inwoners moeten met vragen altijd bij een persoon terechtkunnen. Dit bereiken we door één loket te maken waar inwoners altijd terechtkunnen met vragen of voor hulp, of dat nu om een nieuwe DigiD gaat, de coronacheck-app, zorgvragen, hulp bij schulden of het invullen van subsidieformulieren voor bijvoorbeeld het isoleren van een woning. Dit hoeft niet allemaal op het gemeentehuis geregeld te worden, maar kan bijvoorbeeld ook in het Trefpunt of de bibliotheek gebeuren, of bij een burgerinformatiepunt van de gemeente in ’t Loo.

Ombudsteam PvdA Heiloo

De PvdA Heiloo onderhoudt zelf een regionaal ombudsteam. Daar kunnen alle inwoners van Heiloo, jongeren en ouderen, terecht voor (hulp)vragen. Het ombudsteam is zowel telefonisch bereikbaar (06-20632848) als per e-mail ([email protected]).

We ondersteunen het VIP (vrijwilligersinformatiepunt)

Begeleiding bij werkloosheid

Wie werkloos is, kan op begeleiding rekenen om weer aan het werk te komen en om mee te doen in de samenleving. Als betaald werk niet lukt, helpen we bij het vinden van passend vrijwilligerswerk. We accepteren het niet dat mensen buiten de samenleving komen te staan.

We maken een actieplan aanpak energiearmoede in Heiloo

We willen dat Heiloo een dorp is waarin we samen leven

Onze keuzes:

We zijn voor uitbreiding en modernisering van het gebouw van het Trefpunt

We willen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn het Trefpunt te ontwikkelen tot een multifunctioneel centrum waar sociale en culturele activiteiten voor jong en oud georganiseerd worden en waar je terecht kan met vragen of voor hulp. Een van de mogelijkheden kan zijn het Trefpunt te verhuizen naar het (geheel te renoveren) Bruno-gebouw, of nieuwbouw op de plek van het Bruno-gebouw.

Meer plekken voor jongeren

Voor jongeren moeten er meer plekken zijn om samen te komen, zonder dat anderen daar meteen last van hebben. Dus voldoende plaatsen om een balletje te trappen of om gewoon te ‘hangen’. ‘The Spot’ moet er snel komen.

We investeren in een buurtsportcoach die bijvoorbeeld korte trainingen geeft op vaste plekken in Heiloo voor inwoners

Bewegen en sporten zijn belangrijk om gezond te blijven en je goed te voelen. Samen sporten helpt ook tegen eenzaamheid.

We steunen de plannen van de Muziekschool om het gebouw om te vormen tot een breed cultureel centrum

We steunen de sportverenigingen, en letten erop dat ze toegankelijk zijn voor iedereen

We stimuleren een programma tegen alle vormen van discriminatie. Voor jongeren uit minima-gezinnen maken we het sporten gratis.

We verduurzamen het gemeentelijk vastgoed zonder de huurprijzen voor maatschappelijke organisaties te laten stijgen

We willen een gezellig Loo-plein, met bankjes, horeca en veel groen (en zonder auto’s)

Voldoende betaalbare locaties voor clubs en verenigingen

De PvdA Heiloo wil dat er voldoende ruimtes zijn voor clubs en verenigingen. De huren van maatschappelijke organisaties zoals het Trefpunt, de bibliotheek, de muziekschool moeten daarom laag zijn.

We willen routes met ‘beweegtuinen’ verspreid door Heiloo

We zijn voor een zo snel mogelijke realisatie van een tweede sporthal bij het Vennewater

Er moet een overzicht komen van alle activiteiten op het gebied van cultuur, kunst, natuur, sport en welzijn in Heiloo

Langjarige subsidies en ruimte voor experimenten

Subsidies die verenigingen krijgen, lopen bij voorkeur over meerdere jaren en ook experimenten moeten subsidie kunnen krijgen, anders vindt er geen vernieuwing plaats.

Ook in Zandzoom willen wij dat er voldoende plekken zijn voor ontmoeting

Denk aan veldjes om te voetballen, speeltuinen, bankjes en wandelroutes.

We zien de bibliotheek als een essentiële voorziening in Heiloo

De bibliotheek in Heiloo is een heerlijke plek waar iedereen kan binnenlopen, waar je een uurtje rustig kunt werken, de krant kunt lezen, of na school kan ‘chillen’. Dat is goud waard en zullen we blijven ondersteunen.