PvdA doet mee aan nieuwe coalitie

Door Annemarieke Nierop op 8 januari 2021

Vanaf januari 2021 zullen we als PvdA Heiloo deelnemen aan een nieuw gevormde coalitie met VVD, CDA, D66 en Heiloo Lokaal. Een coalitie van vijf partijen dus. Dat is een hele stap. Hieronder vindt u een verslag hoe het zo is gekomen en waar we het komend jaar op gaan inzetten.

Hoe het zover kwam…

Nadat Heiloo2000 in november 2020 de coalitie verliet en wethouder Fred Dellemijn was opgestapt, moest er in Heiloo een nieuwe coalitie komen. Vanaf het begin hebben we vanuit de fractie van de PvdA aangegeven dat onze voorkeur uitgaat naar een zo breed mogelijke samenwerking. De volgende gemeenteraadsverkiezingen zijn al in maart 2022, en de periode tot dan zal vooral een overbruggingsperiode zijn. Zeker in deze onzekere en lastige corona-tijd heeft niemand behoefte aan lokale politici die rollebollend over straat gaan. Laten we proberen zoveel mogelijk samen te werken, was daarom ons devies.

In november en december hebben we vervolgens druk onderhandeld over een nieuw coalitieakkoord. Aan die onderhandelingen deden alle lokale politieke partijen mee, behalve Heiloo2000 en GBH. Dat GBH niet meedoet was voor ons een flinke teleurstelling, want hoewel onze partijen in stijl hemelsbreed verschillen, is GBH de partij waar we de afgelopen jaren inhoudelijk vaak het dichtste bij zaten.

Wat we denken te kunnen bereiken in 2021

Om praktische redenen en omdat er nog maar ruim een jaar rest tot de verkiezingen begin 2022, is bij de onderhandelingen over het coalitie-akkoord uitgegaan van het ‘oude’ coalitieakkoord van VVD, CDA en Heiloo2000. Daarover is vervolgens stevig onderhandeld per onderwerp. Punten waar we ons pertinent niet in konden vinden (zoals een hard regime voor mensen met een uitkering) zijn eruit gehaald, en andere punten hebben we juist toegevoegd of uitgebreid. Andere partijen – zoals D66 en Heiloo Lokaal – hebben natuurlijk ook wensen ingebracht. De belangrijkste toevoegingen beschrijven we hieronder.

We zetten in op betaalbare woningen

Afgesproken is dat woningen die vanaf nu gepland worden in Heiloo voor het overgrote deel sociale huurwoningen zullen zijn of betaalbare vrije sectorhuurwoningen (met een huur tot € 850 p.m.). Dit zullen vooral woningen zijn die worden gebouwd op ‘inbrei-locaties’ in het dorp. Het zal in totaal gaan om een paar honderd woningen.

Helaas heeft het vorige college de contracten voor de bouw van ruim 1300 woningen in Zandzoom al getekend (met ruim 80% van die woningen in het dure tot zeer dure segment, en vooral koopwoningen, nauwelijks huurwoningen). Dit is voor ons een hard gelag – maar er is weinig dat we daar nu nog aan kunnen doen. De contracten voor de ontwikkeling van de Zandzoom zijn voor een groot deel al getekend op basis van het bestemmingsplan dat de vorige coalitie in maart 2020 heeft vastgesteld.

We koesteren onze kunst-, cultuur- en sportverenigingen en welzijnsvoorzieningen

Veel amateurverenigingen in Heiloo hebben het zwaar. En dat komt niet alleen door het coronavirus en alle beperkingen die dat me zich meebrengt. Al jaren wordt er bezuinigd op met name kunst- en cultuur in Heiloo, vooral doordat verenigingen een huur moesten gaan betalen die is gebaseerd op de marktconforme huurprijs. Bovendien geven veel verenigingen aan dat het voor hen lastig is een geschikte ruimte te vinden waar ze voor hun activiteiten kunnen samenkomen. Dat geldt niet alleen voor zangkoren e.d. maar ook voor bijvoorbeeld klaverjasclubs. En ook ‘grote’ partijen zoals de bibliotheek, het Trefpunt en de Dans- en Muziekschool worstelen met de betaalbaarheid en/of achterstallig onderhoud en geschiktheid van hun accommodatie.

Wij hebben hier de afgelopen jaren aandacht voor gevraagd in de gemeenteraad. Heiloo is altijd een dorp geweest van verenigingen en clubs, en dat vinden we belangrijk om te behouden. In het coalitieakkoord is opgenomen dat in 2021 het gemeentelijk accommodatiebeleid en subsidiebeleid voor maatschappelijke organisaties wordt geëvalueerd, waarbij in elk geval wordt gelet op de beschikbaarheid en betaalbaarheid van accommodaties voor de verschillende clubs en verenigingen.

Ook is opgenomen dat in 2021 wordt onderzocht of de huidige dans- en muziekschool – die aan renovatie toe is – verbouwd kan worden tot een multifunctioneel centrum dat gebruikt kan worden door verschillende clubs en verenigingen, waaronder zangkoren, bands en theaterverenigingen.

We helpen burgers met het verduurzamen van hun woningen

We moeten veel minder CO2 gaan uitstoten, ook in Heiloo. De gemeente zal zich in het bijzonder extra gaan richten op (en extra geld beschikbaar stellen voor) het isoleren van woningen en gebouwen. Meer nog dan het zelf opwekken van duurzame energie, is met het isoleren van woningen een grote verduurzamingsslag te maken.

We brengen de gemeentefinanciën op orde

Jaar op jaar werd de afgelopen jaren de begroting van Heiloo overschreden. Verantwoordelijke politici kwamen hiermee weg omdat Heiloo flinke financiële reserves had opgebouwd. Maar die zijn – als gevolg van dit beleid – flink geslonken. Daarom is er een financiële paragraaf toegevoegd in het coalitieakkoord, waarin een verantwoord financieel beleid wordt afgedwongen. Voor de begroting 2021 – die is opgesteld onder verantwoordelijkheid van het vorige college en waar de PvdA tegen heeft gestemd – is dit helaas te laat, maar vanaf de begroting 2022 moet het potverteren op toekomstige generaties voorbij zijn. Ook in de toekomst moet de gemeente Heiloo financiële middelen beschikbaar hebben om hier een fijn leven met elkaar mogelijk te maken.

De afslag A9 mag er komen, maar onder voorwaarden

De afslag A9 is hét hoofdpijndossier van politiek-Heiloo en verdeelt het dorp. Wat de PvdA betreft wordt die hoofdpijn vooral veroorzaakt door de steeds maar verder stijgende kosten ervan. De afslag is een gezamenlijk project van de gemeenten Heiloo, Castricum en Alkmaar en de Provincie Noord-Holland. In december hebben we een gesprek gevoerd met de gedeputeerde van de provincie Noord-Holland.  Afgesproken is nog eenmaal een investering in de afslag te doen van € 1,7 mln, en dat er een go/no go-moment wordt ingebouwd als het bestemmingsplan rond is. Dat is het moment waarop de daadwerkelijke kosten van de bouw van de afslag echt goed in te schatten zullen zijn. Ook is met de provincie afgesproken dat eventuele meevallers in principe zullen terugvloeien naar alle deelnemende partijen (in de oude situatie zouden die alleen terugvloeien naar de provincie).

Zoals het ernaar uitziet zal de afslag A9 Heiloo in totaal € 13 mln gaan kosten. Ongelooflijk veel geld. Zouden we hiermee instemmen als we nu blanco voor de beslissing zouden staan een afslag te bouwen voor dit bedrag? Nee, zeker niet. Maar de beslissing de afslag te gaan bouwen is al jaren geleden genomen. Er is al miljoenen geïnvesteerd, in het opkopen van grond en gebouwen, de aanleg van leidingen, in uren die ambtenaren eraan besteedden. Die miljoenen euro’s zouden weggegooid geld zijn als het project wordt teruggedraaid. Met de bouw van ruim 1300 extra woningen in Zandzoom door Heiloo – en nog zo’n 600 door Castricum – is de verwachting bovendien dat het verkeer van en naar de A9 alleen maar zal toenemen, en dat ook de verkeershinder op de Kennemerstraatweg zal verergeren.

We gaan aan de slag met vlieghinder

De afgelopen jaren hebben we in de raad (en daarbuiten) regelmatig aandacht gevraagd voor de hinder van vliegtuigen boven Heiloo. Het vorig college maakte daar weinig werk van. In het coalitieakkoord is nu opgenomen dat het gemeentebestuur zich ervoor zal inzetten dat vliegtuigen niet meer zo laag boven Heiloo vliegen, en dat het aantal vliegbewegingen van en naar de Polderbaan wordt beperkt. Ook willen we een betere monitoring van vlieglawaai door het plaatsen van een extra meetpunt.

Coalitiedocument Heiloo 2021-2022 def

Lees vooral het coalitieakkoord om te zien wat we allemaal nog meer willen bereiken, maar dit zijn wat ons betreft de belangrijkste punten waar we ons voor gaan inzetten. Vooral het nog dit kalenderjaar (2021) daadwerkelijk realiseren van concrete woningbouwplannen voor betaalbare woningen is een speerpunt waar we de andere partijen aan zullen houden.

Het nu bereikte akkoord is een samenwerking van vijf partijen en heeft daarmee veel draagvlak in de gemeenteraad. De twee huidige wethouders – Elly Beens namens het CDA en Rob Opdam namens de VVD – zullen hun werk voortzetten in de nieuwe coalitie. Van de drie nieuwe coalitiepartijen (D66, Heiloo Lokaal en wij) is D66 met drie zetels de grootste en zij zullen een wethouder voordragen, zodat er weer een college met drie wethouders zal zijn. Wij zullen ons werk vanuit de gemeenteraad, de commissies en in het wekelijks coalitieberaad voortzetten en we zullen de andere partijen daar houden aan het nakomen van de afspraken in de circa 14 maanden die ons nog resten tot de volgende verkiezingen.

Annemarieke Nierop

Beste dorpsgenoten, Wat hebben we het toch goed in Heiloo! Inmiddels woon ik hier vijftien jaar, maar nog steeds voelt het als een voorrecht. Zoveel groen, zo dicht bij de duinen. Vaak als ik door ons mooie dorp fiets en al die verschillende huizen zie, de mooie tuinen, moet ik glimlachen. Ik ben blij dat

Meer over Annemarieke Nierop