PvdA-motie Maatwerk bij uitkeringen aangenomen

Door Annemarieke Nierop op 5 december 2021

Op 5 juli werd over maatwerk bij toepassing van de kostendelersnorm voor uitkeringen aangenomen. De kostendelersnorm houdt in dat als mensen met een uitkering samenwonen, zij worden gekort op hun uitkering omdat ze dan hun lasten kunnen delen. Meestal werkt het inderdaad zo, maar soms leidt de kostendelersnorm tot extreme armoede of zelfs tot dakloosheid. Bijvoorbeeld als ouders hun meerderjarige kinderen hierdoor niet langer kunnen laten thuis wonen (omdat die kinderen geen of nauwelijks inkomen hebben), of als mensen een ouder of een kennis onderdak willen bieden die bijvoorbeeld schulden heeft.

In de wet is bepaald dat de gemeente altijd maatwerk moet bieden als ze de uitkering kort. In de praktijk gebeurt dit veel te weinig, blijkt uit onderzoek van Argos. In Heiloo is geen enkel geval bekend van maatwerk bij de kostendelersnorm. De korting op de uitkering wordt hier dus altijd toegepast als mensen met een uitkering samenleven.

Met onze motie hebben we nu bereiken dat in de werkinstructie van ambtenaren in Heiloo wordt vastgelegd dat ze altijd moeten kijken of maatwerk nodig is. Ze moeten dus altijd controleren of de kostendelersnorm niet tot extreme armoede of dakloosheid leidt.

Annemarieke Nierop

Beste dorpsgenoten, Wat hebben we het toch goed in Heiloo! Inmiddels woon ik hier vijftien jaar, maar nog steeds voelt het als een voorrecht. Zoveel groen, zo dicht bij de duinen. Vaak als ik door ons mooie dorp fiets en al die verschillende huizen zie, de mooie tuinen, moet ik glimlachen. Ik ben blij dat

Meer over Annemarieke Nierop