PvdA-motie aangenomen: isoleer slecht geïsoleerde woningen eerst

7 december 2021

Op 6 december is de PvdA-motie om oude en slechte woningen met voorrang te (helpen) verduurzamen aangenomen in de raad.

–> motie Geef bij verduurzaming van woningen voorrang aan slecht geïsoleerde, verouderde woningen

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten een centrale rol hebben bij het verduurzamen van woningen in Nederland. In 2021 moesten de gemeenten hiervoor een plan hebben gemaakt. Zo’n plan is er in Heiloo nog niet. Althans: er is niet op buurtniveau een analyse gemaakt van het soort woningen dat verduurzaamd moet worden (en het soort huishoudens dat daarin woont), en er is geen plan hoe huishoudens geholpen gaan worden die het niet zelf lukt hun huis te verduurzamen.

Een groot (landelijk) probleem is dat juist huishoudens met lagere inkomens (of waarvan de leden ouder zijn dan 70 jaar) vaak geen aanspraak kunnen maken op de ISDE-subsidieregeling of op de lening via het landelijke Warmtefonds.

Met deze moties hebben we bereikt dat:

1. In kaart wordt gebracht welke woningen in Heiloo slecht geïsoleerd zijn.
  2. Nog een keer met Kennemerwonen wordt gesproken over het versneld verduurzamen van huurwoningen in Heiloo.
  3. Er een plan van aanpak komt om huishoudens te ondersteunen bij de verduurzaming van hun koopwoning, die geen beroep kunnen doen op de bestaande subsidieregelingen en leningen.

Onze motie is aangenomen met 10 stemmen voor en 9 stemmen tegen. Voor waren (naast de PvdA) het CDA, GBH en D66. Tegen waren VVD, Heiloo2000 en HeilooLokaal.