Bouw ook kleine, betaalbare woningen in Heiloo

Door Annemarieke Nierop op 2 april 2019
Wij zijn blij dat het gelukt is om samen met D66, Heiloo2000, en CDA een motie op te stellen die oproept tot de bouw van kleine woningen in Heiloo.
Kleine woningen zijn over het algemeen goedkopere woningen. En daar is grote behoefte aan.
Het aantal sociale woningen in Heiloo daalt in rap tempo. Een woning met een WOZ-waarde beneden de 235.000 euro geldt als sociale woningbouw. In 2018 was zo’n 35% van de woningen in Heiloo een sociale woning. In 2019 is was nog maar 24% van de woningen een sociale woning!
Dat betekent dat er in Heiloo steeds minder plek is voor mensen met een lager inkomen. Vaak zijn dat jongeren.
Jonge of alleenstaande docenten, politieagenten, mensen die in de zorg werken – in Heiloo vinden ze geen huis. Na een scheiding in de buurt van je ex en kinderen blijven wonen? In Heiloo zit dat er voor veel mensen niet in. Of je moet op voor achthonderd euro per maand een stacaravan weten te bemachtigen.
Heiloo heeft zowel betaalbare huur- als koopwoningen nodig. En dat mogen vaak ook kleine woningen zijn:  steeds meer Nederlanders wonen alleen. In Heiloo houden we nog nauwelijks rekening met deze ontwikkeling.
Wat de PvdA betreft maken we veel meer haast met het realiseren van betaalbare woningen en zorgen we dat ook jonge mensen en mensen met een ‘normaal’ inkomen, in Heiloo kunnen wonen. In Zandzoom lijken nu vooral weer duurdere eengezinswoningen te komen. Daar komen vast ook heel fijne en waardevolle nieuwe inwoners in te wonen, maar wij vinden het nodig ook (juist!) te bouwen voor starters op de woningmarkt en voor mensen met een kleinere portemonnee.
In de raadsvergadering van 1 april 2019 is de motie over de bouw van kleine woningen in Heiloo aangenomen met steun van alle partijen. VVD Heiloo besloot op het laatste moment zelfs mede-indiener te willen zijn. Dat stemt ons hoopvol. Dat deze motie nu is aangenomen betekent helaas nog niet dat er op korte termijn ook veel kleine en betaalbare woningen worden bijgebouwd in Heiloo, maar er is in elk geval een begin gemaakt met het opstellen van plannen hiervoor. Soms moet je blij zijn met de kleine stapjes die je vooruit kunt zetten.
Annemarieke Nierop

Beste dorpsgenoten, Wat hebben we het toch goed in Heiloo! Inmiddels woon ik hier vijftien jaar, maar nog steeds voelt het als een voorrecht. Zoveel groen, zo dicht bij de duinen. Vaak als ik door ons mooie dorp fiets en al die verschillende huizen zie, de mooie tuinen, moet ik glimlachen. Ik ben blij dat

Meer over Annemarieke Nierop